lm al cor (Anagrama, 2021) de Pol Guasch
Premi Llibres Anagrama de Novel·la
«Pol Guasch s’ha mirat el gènere distòpic amb ulls de poeta i li ha sortit una suggeridora novel·la postnuclear ambientada al marge dels marges. Napalm al cor és una faula d’oprimits i opressors, una descripció de l’horror feta des de la fascinació que normalment es reserva a la bellesa, i captivarà el lector amb una combinació sorprenent: l’asfíxia imperant en el món que descriu i la voluptuositat dels recursos expressius que desplega per fer-ho», Guillem Gisbert.
Pol Guasch debuta en la novel·la amb Napalm al cor. És autor de dos poemaris, premiats tots dos: Tanta gana i La part del foc. A la novel·la s’hi acosta amb ulls de poeta, amb traç de poeta. Aconsegueix la bellesa i l’emoció malgrat la desesperança que creua la història.
Gaudeixes llegint, molt, i molt, malgrat que sigui esfereïdor el que plantejar. Com una faula terrible però encisadora que et toca la pell, que se’t clava, punyent, que et crema, transcendent, i et deixa ferides de les quals no vols fugir.
M’he sentit engolida per l’escriptura de Pol Guasch, admirada per la tensió poètica que la creua, que li dona una força sorprenent i et situa al límit com a lector.
Quan vaig deixar de buscar-hi raons i referents, quan em vaig oblidar de tot menys del que estava llegint, la bellesa del text em va obrir la ment a l’al·legoria de l’opressió i la història va lliscar sense fissures.
Enhorabona Pol!